Fra traditionel offline marketing til e-marketing

En del af at kigge på historien handler ikke kun analysere politiske begivenheder og store krige. Det handler også om at analysere hvordan teknologien har påvirket vores dagligdag. Det kan vi blandt andet se på hvordan flere og flere vælger at investere i e-marketing i stedet for traditionel offline marketing. I dag er det fx mere sandsynligt at du bliver tilbudt en betfair promokode online end at den kommer ind ad døren med posten og vi analyseret denne tendens.

Halvdelen af den danske befolkning fravælger reklameaviser i papirform

Tal viser at næsten halvdelen af den danske befolkning har et klistermærke med ”nej tak” til reklamer på sin postkasse. Faktisk viste tal helt tilbage i 2012 at fire ud af ti københavnere sagde nej tak til reklamer og derfor har store supermarkeder som Coop længe fokuseret på overgangen til reklameaviser, der sendes via de digitale medier.

Hvis du dog gerne vil have at din markedsføring lander i danskernes postkasser i papirform, så skal du gå efter at reklamere i den lokale ugeavis. Tal fra Post Nord viser at over 84 procent af de danske husstande stadigvæk ønsker at modtage den lokale ugeavis.Danskerne sætter nemlig stadigvæk pris på at læse om nyhederne i det lokale samfund.

I sidste ende handler det om at modtage reklamer med værdi. For danskernes tendens til at sige nej tak til reklamerne handler ikke kun om spam og mangel på værdi. Det handler også om at beskytte miljøet. Faktisk findes der kampagner, som ønsker at vende tendensen ved at skabe en ”ja tak ordning”, hvor man siger ”ja tak” til at modtage reklamer i stedet for ”nej tak” til reklamer. Dette kan have en positiv indflydelse på miljøet, da der pt. bliver leveret omkring 99.000 ton reklamer om året til de danske husstande.      

Personaliseret online marketing som skaber værdi for forbrugerne

Den online marketing er blevet populær, da forbrugerne i dag bruger mange timer på internettet om dagen. Faktisk viser tal at den danske befolkning på 5,7 millioner personer samlet set tjekker mobilen 170 millioner gange hver dag. Det betyder vi i gennemsnittet hver især tjekker vores smartphone omkring 30 om dagen. Dog skal det nævnes at de unge mellem 18 og 29 er de mest mobilglade danskere og denne aldersgruppe tjekker deres telefon mindst ti gange i timen.

Netop sådan en form for statistik er det perfekte eksempel på vores e-marketing er populært. Takket været internettet og banebrydende teknologi kan virksomheder i dag personalisere og målrette indholdet på sine kampagner. Det betyder at firmaet kan analysere og benytte den data, som de indsamler, til at skræddersy den digitale marketing på de sociale medier og den e-mail marketing, som skaber værdi for hver enkelt målgruppe.

De omdiskuterede reklamer i fjernsynet

En anden traditionel form for offline marketing er fjernsynsreklamerne, som bliver sendt i pauserne mellem en god film, en sjov tv-serie og alle de andre programmer, der bliver vist i den sorte boks. Dette var før i tiden en stensikker opskrift på succes, men i dag tjekker vi ofte vores telefon, når der er pause i TV’et.

TV-reklamerne optager dog stadigvæk tæt på 40 % af marketingbudgetterne over hele verden. Men den traditionelle form for offline marketing er blevet overhalet af mobiltelefonen. Det gælder både i forhold til marketingbudgettet, som er på 50 % til mobilen og tendenserne, der viser at vi ser TV på mobilen. Der er ingen tvivl om at fremtiden for marketing er digital.